Mardi - att ta det lite som det kommer, med en analog i handen.

Paris, pt 2.
 
Dag två begav vi oss ut på stan, tanken var egentligen Louvren, då Heléne inte varit där, samt ytterliggare ett museum av dem som vi kollat in. Men nej sedär, det går inte! För museum i Paris är stängda på tisdagar , i alla fall dem större. Så ja, då fick det bli lite allmänt häng och vandring omkring istället. Vid det här laget hade jag fått tag på en kamera, efter många efterfrågningar i diverse butiker av min kära syster som inte visste hur man sa "analog kamera" utan fick försöka med "en kamera, fast omodern, med film". The Hipster Dream-beskrivning.
 
 
 
Vi passerade genom  Louvrens innergård, såg ett par som kämpade med självutlösare för att få en söt bild, övervägde att hjälpa dem, men så gjorde vi inte det utan gick och satte oss vid en fontän och åt upp bullarna från gårdagens bull- och kakfrosseri på hotellrummet istället. Typiskt svenskt beteende.
    Vi skuttade över Seine på en av alla fantastiska broar, jag pekade ut vart jag suttit och fikat på kajen med Perfect in Paris-gänget för ett år sen, vart David poserat vid en lykstolpe med ett pampigt hus i bakgrunden och andra ställen jag kände igen. Våra steg styrde mot Nôtre Dame... Dit kom vi, såg och gick vidare. Blir ju inte riktigt samma magnifika bild som man vill sig med alla turister i denna stora, färgglada hord (som man själv tillhör för övrigt). 
 
 
 
Efter jakt på ett icke smockfullt, men inte allt för tomt, café med crêpes satte vi oss bland stojiga barn och tog varsin kaffe/varm choklad mitt på turiststråket.
 
 
 
Efterrätt på det: kulglass!
 
The Centre Pompidou med utlovad modern konst för den blivande kulturvetare var en riktlinje men även detta var stängt på tisdagar så sneakersen fortsatte gå och vandrade förbi en liten hattaffär. Skulle jag äntligen ta tag i detta med att införskaffa en huvudbonad? Eller är det inte bara sååå himla pretto? En kort stund senare gick en vinröd skapelse med mig på huvudet därifrån. Har ännu inte beslutat mig för om det var ett bra beslut eller ej.
 
 
 
 
Galet god baguette på ett litet torg med en vacker fontän i alla världens färger i små mosaikplattor.
 

Då vi gått lite fel här blev det en omväg, dock trivsam sådan, tillbaka till hotellet där kvällen spenderades med att höra av sig hem på olika vis (Heléne ringde sin pojk på FaceTime och jag skrev brev till min) och kolla på fransk dokusåpa på tvn, samtidigt mumsandes på medköpta éclairs och mousserande rosévin på burk. 
 
// Catrine
Catrine, Resa | Paris | |
Upp