GOD EFTERMIDDAG

Det är söndag i mitt vardagsrum, regnet smattrar på fönsterbläcken utanför och Bon Iver spelar i högtalarna bakom mig. Jag sitter med en bok, White Noise, i knät och det börjar skymma så jag kliver upp för att tända kristallkronan i taket. Sätter mig i soffan igen, stereon byter låt och det blir tyst en stund. Tystnaden påminner mig om att tvättmaskinen inte brummar nere i källaren längre, mina lakan är klara. Funderar på att skjuta upp att hänga upp dem, men vet hur illa de kan lukta av tvättstugans avlopp då. Sätter fötterna i mammas gamla tofflor och går med de lite halvsläpande steg man måste ta för att tofflorna ska sitta kvar ner för stentrappan till maskinen som väntar där med sitt enda stora öga. Tvättmedlet som egentligen ska vara parfymfritt och snällt mot min hud luktar gott (ja luktar, inte doftar), och jag ser fram emot att bädda sängen ren med det senare. Petar in lite ny tvätt, möter hyresvärdinnan och säger med tjock hals att visst mår jag bättre nu. Läser ett kapitel till i boken, blir hungrig och återkommer inte mer till boken den kvällen. Ger mig själv 340 sidor komplicerad roman i present till morgondagen istället.
 
Go' kväll!
 
// Catrine
Catrine, Vardagligt | |
Upp