DANSK POP OCH EN KAMERA FATTIGARE

När jag var hemma i väst för någon vecka sen blev jag av med min kamera. Eller ja "min" och "blev av med" är väl sanningar med modifikationer båda två. Systemkameran som jag haft hemma, som är min pappas, fick lämnas tillbaka då han behövde just det kamerahuset inför sin annalkande resa till Australien. Något som kom otroligt olägligt när jag åter började få lite eld i blogg-brasan. För mobilkamera-bilder känns verkligen inte alls lika roliga när man jobbat med så bra upplösning som en system ger. Så här sitter jag nu och letar febrilt i bildbiblioteket efter något undangömt som kan läggas upp för att motverka en allt för texttung serie av inlägg. 
 
Hittar nada. Bara en massa selfies i olika filter. Och det är väl kanske inte det roligaste att sitta och bläddra iegnom för er. Men....
 
"Hittade" istället, slött lyssnandes på min Veckans tips-lista på Spotify, denna. Vet med mig att jag hört den innan men uppmärksammade den av någon anledning lite mer idag. Gillade speciellt den inledande versen med betoning på strofen "I could die now more than die.". Att dö mer än att dö, ja i sin kontext en ypperligg toppning av den kärleksförklaring låten är.
 
 
Vidare tipsades jag om danska Maria Sejer, varpå jag gick in och köade några andra av hennes låtar och fastnade för denna. Förövrigt cool brud, snygga skivomslag!
 
 
Sejer hade även gjort en låt som heter "Vinter", varpå jag osökt kom att tänka på Thörnells "Vintersaga" tolkad av Amanda Bergman. En låt som är lika vacker som obehaglig. Också en av min pappas long time-favoriter, bortglömd i många år med undantag från strofen "Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten." och plötsligt hittad igen av en slump.
 
 
 
Ja som det sedan går, speciellt när man har annat att läsa/göra så hoppar man från artistsida till artistsida, undersöker covers och samarbeten osv. Jag landade på en lista som jag började följa men inte tänker lyssna igenom och redogöra för här och nu. Det är iaf en blandning av acapella, aukustiskt och covers, vilken kan innehålla en hel del godingar tror jag!
 
 
 
Nu ska jag plocka ihop mina grejer, som för en gångs skulle inte är en himla massa onödiga grejer jag släpat med mig hit och sedan inte använt ändå, och sätta mig i bilen här på campusparkeringen - med riktning Utterlyan. Ikväll kommer Elin och Sanna förbi och vi ska dricka kaffe/té och bara mysa!
 
// Catrine
Catrine, Kultur | |
Upp