FEBRUARIVÅR

Småfåglarna kvittrar och tjuter när de hoppar mellan äppel- och andra knotiga fruktträd i villaträdgårdarna. I det låga buskaget vid staketet prasslar en koltrast och ljudet av bilarna som susar upp och ner för Söderleden blandas med knastret av en bil som kör ut från uppfarten två grindar bort. Det är precis sådär varmt i solen att det är behagligt när vinden står still. Men då och då drar en lätt februari-bris förbi mina knän och händer som värmer sig på tekoppen. Det avlånga miniatyrhus som hänger i ett av våra träd påminner mig och Mumin-huset och jag kommer på mig själv att sitta och se på hur det svajar vagt i vinden. Fantiserar kring hur det skulle vara om det skulle bo en liten figur däri.
Solen har obemärkt börjat krypa bakom talltopparna på höjden längre bort och jag inser att jag kanske inte fick så mycket frisk luft idag som jag hade hoppats. Jag bestämmer mig för att spendera en hel dag utomhus nästa helg och reser på mig från stentrappen för att gå in och hänga upp tvätt.
 
Söndag i Utterlyan.
 
 
 
// Catrine
 
Catrine, Linköping/LiU | |
Upp