FREDAG PÅ MUSÉET

Som Linda nämnt tog vi med Elin till Östgötamuséet i fredags. Sanna som planerat dagen ifråga med bravur frågade oss för ett tag sen om vi ville göra dem sällskap (utan Elins vetskap). Och utöver att det såklart var något vi ville göra för Elin blev jag himla peppad av en så kul dag. För ofta när man ska fira en kompis slutar det i fika, middag eller liknande någonstans. Och det är väl trevligt, men det finns ju  många olika grejer man hitta på!
 
Som nu, fyra kulturtanter som strosar genom sal efter sal med tavlor och montrar. Linda var pepp på Königsmarckska tapeterna, jag fastnade för utställningen om tekniken genom tiderna - ett rum med början på den tidigaste datorn fram till lanseringen av den första iPhone-modellen och dagens huvudperson gillade nog det mesta tror jag. Utöver det hade vi det östgötska rummet som presenterade Linköpings historia från de första pälsplagg-bärande invånarna och framåt, ett rum som visade gamla filmer från omnejden, en maskin som man kunde lyssna på olika lokala dialekter och sist shopen i entrén som blev en ljussläckare fattigare efter att Linda öppnat plånboken.
 
 
 
 
 
 
Sen åt vi lunch, och så hamnade jag och Elin på en shoppingrunda i stan där jag lämnade in en rulle från min analoga kamera, köpte (bl.a.) ett par skitsnygga jeans (skojar inte, bild kommer!) och Elin gick hem med en ny party-top och en påse lösgodis som nog var endast en ynka lättare än den i min kasse.
 
Inspirerade av alla vackra (och de inte fullt lika vackra också för den delen) verk bjöd jag in Elin på vin och måleri på kvällen. Och så blev det, Elin plockade fram efterlängtade akvarellfärger, hängav sig åt det medan jag spelade min "målar-musik"-spellista för henne och tappade fokus/började på nya grejer mest hela tiden.
 
// Catrine
Catrine, Gathering, Kultur | |
Upp