GLASS OCH GLOBALISERING

Ja, hörreni! Fullt upp med studierna för tillfället. Verkligen fullt. Ändå lyckas jag hittad orimligt många timmar till att sova för länge på mornarna, slösurfa på sociala medier och pilla navelludd. Konstigt det där.
  Nej men en ny termin har faktiskt börjat, även om det för min del mest känts som att det hela smält ihop med den förra. Lite pågrund av att terminer på universitet ofta korsar årskiftet, men också för att jag dragit på mig lite omtentor som då behövts göras samtidigt som nya kurserna på vårterminerna dragit igång.
 
Just nu läser jag alltså Historia 2, och har således valt bort litteraturen, konsten och filosofin (för tillfället i alla fall). Den tredje terminen på vårt program riktar man ju in sig på ett av fyra ovan nämnda ämnen och även om jag velade in i sista minuten (verkligen sista minuten) mellan konst och historia blev det det senare - något jag blir mer och mer säker på var rätt val desto fler grejer vi gör i kursen.
 
Nu har man kommit till en del i utbildningen där en specifik inrikting möjliggör ett bredare spektra, paradoxalt nog. När man har tidigare haft begränsat utsatt med tid för utbildning lär man sig (ganska naturligt) om det som finns närmast - västvärlden. Således är historiautbildningen på gymnasiet oftast inte mycket mer än alla franska, engelska och preussiska kungar i leda och sedan England och Frankrike mot storra stygga tyskarna (där endast Hitler var aktör i förvånansvärt populär mening). Återigen, en naturlig men ganska farlig utveckling i ungas medvetanden. 
 
För - dels får vi i svensk skola en otroligt västcentraliserad syn på världen, som inte sällan leder till någon typ av tro om att resterande värld är mindre utvecklad, mindre viktig och ja... sämre helt enkelt. (Och man undrar var aktuell främlingsfientlighet kommer ifrån.) Utöver det så är det ovan nämnda andra världskriget ofta ganska enkelspårigt förklarat - Hitler is the bad guy. Punkt. Och ja, han tog en hel del minst sagt skeva beslut, men han var ju inte heller ensam om att föra krig.
 
På motsatt sätt har jag nu, endast en föreläsning in i kursen "Globaliseringen i ett historiskt perspektiv", redan känt på en mångfacetterad tolkning av stridigheter runtom i resterande delar av världen. Till min stora glädje beskrivs båda parters agerande, dessas konsekvenser och bakomliggande faktorer inte nödvändigtvis opartiskt men i alla fall inte ensidigt. Ingående beskrivs olika indianstammar i Nordamerika som mer än de krigskåta, simpla vildingar som de reducerats till även i relativt modern bildning. Vice versa belyses britternas och andra europeiska immigranters positiva och negativa effekter på utveckligen av det blivande "Amerika". O.s.v.
 
Som sällskap har jag såklart den aldrig svikande tegelstenen "A History of World Societies", eller "McKay" som den kort kallas i våran klasskrets, och en skål med glass, frysta hallon och en makalös (om jag får säga det) chokladsås som jag slängt ihop själv. (Recept uteblir, improviserade och kan för allt i världen inte komma ihåg hur.)
 
 
 
 
 
 
 
// Catrine
 
 
 
Catrine, Kultur, Linköping/LiU | |
Upp