BA-BA-BABETTE'S

Förra veckan hade jag väldigt mycket text att läsa inför ett seminarie i skolan. Och kvällen innan kände jag att jag fortfarande var otroligt långt ifrån att vara klar. Samtidigt som jag var o-tro-ligt trött. Sådär trött att man vill sätta sig på närmsta pall eller ens bara vågräta yta och låta ögonen slå ihop. Så Linda, som skulle möta Sanna på Babette's kafferi nere på stan morgonen efter föreslog att jag skulle sova och sedan vakna utvilad och i deras sällskap nypa av texterna på morgonen istället.
 
Sagt och gjort sov jag, väldigt tungt och skönt skulle jag tro, och i det tidiga morgondiset rullade vi ner till stan där jag fick leta parkering. Jag släppte av Linda som pep in och passade på att köpa kaffe till oss alla tre. Kaffe är liksom lite hårdvaluta och en rätt stor kärleksförklaring för många av oss kulturtanter. Och så spenderade vi några timmar på ett nästan helt folktomt café - vilket otroligt morgonlugn! Förtvivlad över att inte vara så förberedd som jag ville vara lunkade jag iväg till bilen, anlände till campus, nöp mig i låret och sträckte på mig, sen fejkade jag i den mån jag kunde att jag visste precis vad jag pratade om.
 
 
 
 
 
Dagens uppgift var alltså att få koll på argument inför den uppdiktade debatt vår klass skulle föra kring vilken period som globaliseringens vagga ligger i. Vår grupp hade tilldelats att "försvara" 1000-talet. Och även om den "debatt" som sedan genomfördes resulterade i att vi alla ganska enhetligt kom fram till (det föresläsaren nog ville påpeka med uppgiften) att en så komplex förteelse som globalisering inte kan tillskrivas en så snav tidsram får jag nog ändå säga att jag står fast vid vår grupps starkaste tes.
 
På samma sätt som Lindas blivande träd måste börja i skottform på vårt fönsterbräde var ju den globala värld vi har idag tvungen att starta med att mindre regioner knöt an till varandra. Vilket hände då.
 
(Nu använde jag inte min, för många i klassen främmande, rumskamrats hortikulturella eftersträvan som liknelse - men ni som hänger här fattar ju grejen!) I Vilket fall, det gick bra, vi fick upp bra diskussioner bitvis och vår moderator (förläsaren) passade på att fylla igen luckor som vi missade. Bra upplägg! Bra dag! Gick därifrån himla peppad på min utbildning. Som det bör.
 
// Catrine
Catrine, Gathering, Kultur, Linköping/LiU | |
Upp