FÖRRA VECKAN BJÖD PÅ FÖRSTA RIKTIGA SOLVÄRMEN

Utanför C-huset på campus Valla satt vi, några historiastudenter, och väntade på att dagens seminarie skulle börja. Det var examinerande för denna kurs, och det skulle handla om identitet och grupptillhörighet bland statsanställda inom postverket och järnvägen under 18- och 1900-tal. Det var torsdag, lunchtid och solen lös så bra att man kunde köpa årets första glass.
 
Jag förstår att det kan tyckas vara lite dammigt för många, det ämnet i sig men också allt jag sysslar med. Och ibland har jag lite svårt att motivera för de tveksamma varför jag inte håller med. Inte för att jag håller med dem i hemlighet utan för att jag helt enkelt tycker att det är kul och intressant. Kan liksom inte säga varför. Och om man nu ska vara sån borde jag ju kanske inte behöva motivera och försvara mig varenda gång. Det här med att klanka ner på folks intressen känns väl ändå lite förlegat, tycker ni inte det? Var inte "nörd"-mobbing något man höll på med i typ mellanstadiet? För vissa vuxna hänger det sig tyvärr kvar - har jag märkt.
 
I vilket fall gick seminariet bra, enligt min mening i alla fall - sen vet jag såklart inte vad vår föreläsare/moderator ansåg. Det var inte fullt lika intressant ämne som förra seminariets då vi pratade om familjekonstruktioner genom århundrandena, utomäktenskapliga barn och den kristna kyrkans vilja att kontrollera svenska befolkningens sexliv. Det blev en engagerad diskussion, speciellt för oss kvinnliga deltagare. För tydligt stod det ju att genom denna förföljelse och kontroll av folkets samliv var det kvinnan som ständigt fick ta den större smällen för eventuella utomäktenskapliga förbindelser. 
 
Så, med många bra poänger, inlägg och utlägg från både föreläsare och engagerade kurskamrater gick vi igenom de två timmarna och de två texterna. Sedan var det dags för mig att möta upp Elin. Vi skulle ut på äventyr. Taggade klev vi in i blåbäret, stannade på ICA för obligatorisk inhandling av godis och sen susade vi upp mot Stockholm. Närmare bestämt Konstfack i Midsommarkransen, där Elins gamle folkskolekamrat Vincent ställde ut sin konst tillsammans med sin klass. Men mer om det en annan gång!
 
 
 
 // Catrine
 
 
 
Catrine, Linköping/LiU | |
Upp