NYTT (-IGT)

Så idag (i något stråk av nyttig-/duktighet efter genomförd löprunda på ny favoritrunda) gjorde jag mig något helt nytt som jag aldrig kunnat tro skulle falla mig in för bara ett år sen - en sockerfri, vegansk smoothie. Det vill säga inga mejeriprodukter och inget tillsatt socker. Bananen som basade över kalaset var också relativt gul/grön utan blåmärken (som jag fattat ska vara fruktsocker) vilket ledde mig till att tro att mitt lilla hopakok skulle sakna sötma över huvud taget. Men till min stora förvåning blev den riktigt jäkla god. Den där pappkartongsliknande känslan i munnen, smaken av jord och de osökta tankarna om att det är en tråkig framtid som följer om man går veganspåret var som bortblåsta. Ni får dock ingen bild, för det såg faktiskt ut som just pappkartong som blivit nedblött och kört i en mixer. Men...
 
Jag erkänner därmed min motsträvighet gentemot veganskt besegrad.
 
Receptet går som följer:
 
1 banan (gul, grön, brun, svart, how you like it)
2 tsk jordnötssmör (gärna av den lite mer slätmixade sorten)
några klunkar cashewmjölk (ja, mer precist än så blir det nog inte, typ... 1 dl?)
en liten sprinkle vaniljextrakt
1 isbit (slängs i på efterhand, för att den helt enkelt blev godare riktigt kall)
 
(Ingredienserna är ekologiska i den mån vi har hittat, likt desto mer i vårt hushåll nuförtiden.)
 
 
// Catrine
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Catrine, Inspiration | |
Upp