MORNIN'

Fast besluten att starta veckan ordentligt och gå upp i vettig och normal arbetsvecka-tid imorses kunde jag inte bli annat än glad när hantverkaren ringde på kl 9 på morgonen, prick två minuter efter att jag tryckt på snoozeknappen och svikit mitt egna rediga jag som så många gånger förr.
 
Med blodtrycksfall efter att ha flugit upp ur sängen illa kvickt och morgonrocken säkerligen påkastad på fel håll mötte jag den redigt tillvaknade man som var uppe och redigt påklädd vid 9 på morgonen en måndag som vettigt och redigt folk. Såhär på efterhand är jag imponerad av hur många tankar som han susa genom mitt nyvakna huvud påväg till dörren för att skyndsamt öppna. Först ilska, tänkte på dörrförsäljare. Sedan tänkte jag i någon macrosekund att det var blombudet - innan jag kom på att jag beställt blommor till någon annan, inte mig själv. Sedan klappade jag mig mentalt på axeln när jag kom på att det var kontroll av ventiler som hyresvärden skickat ut lappar om, tills jag kom ihåg att det var först om tre veckor...
 
Betydligt fler, helt oresonliga, idéer han såklart passera. Är det grannen under oss som har vatten från vår diskmaskin ner på vardagsrumsväggen?Är det långväga släkting från Eskilstuna som överaskningsbesöker (kl 9 en måndag morgon??)? Är det sambon min (som helt plötsligt glömt hur man låser upp en dörr själv?)? Är det MUST som kommit att hämta mig för det där Instagram-inlägget jag la upp på Hemvärnsövningen förra hösten?
 
En fågelholk var vad vaktis mötte, en fågelholk iförd rufstigt (på det ocharmiga sättet) hår och sliten frotté i skrikiga färger. Han är ju säkerligen vad vid möten som dessa, men inte jag som i någon misslyckad vilja att reda upp situationen öppnade med "Hej, jag är lite nyvaken.". Som om det hade gått honom förbi.
 
Han förklarade att det var det felanmälda elutag vi kontaktat hyresvärden om och jag pekade ut det innan jag försvann in i sovrummet för att gömma mig. Även om reparationen av detta bara tog några minuter han jag vakna till så mycket liv att jag lyckades formulera tack och bock som en lite vettigare människa.
 
Tack för väckningen vaktis. Annars hade jag blivit kvar i sängen till minst klockan lunch och inte alls åstadkommit allt jag nu hunnit idag. Bland annat härlig frukost i nystädad lägenhet (faktiskt second då jag var uppe vid halv sju och åt gröt med pojkvännen innan hans jobb).
 
 
 
Ciao!
 
// Catrine
 
Catrine, Vardagligt | |
Upp