Kom låt oss vandra ut

Hej där!
 
Jag sitter, och har suttit i flera dagar, i ett bås i ett bibliotek i Linköping medan regnet faller, solen skiner och vinden blåser utanför. Det finns takfönster, jag kan då och då se upp i skyn och låta mig retas av det blå där utanför.  
 
När jag skriver uppsatser eller tentor går jag ofta in i en viss känsla, som håller i sig tills skrivprocessen är över. Ibland är det en och samma låt som loopas, ibland en känsla som behöver fångas. Den här veckan har det varit lite mystisk, eller kanske snarare mytisk, musik. En blandning av melodier från filmer som Björnbröder och tv-serier som Outlander, svenska vackra folkvisor och en irländsk kör.
 
I synnerhet måste jag få tipsa om Sofia Karlsson.
 
Jag har lyssnat på henne till och från i ett par år nu, hon har en så mjuk, vacker röst och hoppar liksom mellan tonerna som vatten kan göra i en liten stenig bäck. Metaforiskt värre. Dessutom slår det an en sträng hos mig om medeltid och gröna skogar, min halvdolda drömvärld. Ni vet, känslan en kan få av miljöer som i Hobbit- och Sagan om ringen-filmerna, eller Narnia. Här kommer därför en lista med mina favoritlåtar med Sofia Karlsson, och ett gäng andra godingar! Ackompanjerat av passande bilder, förstås. 
 
 
 
//L
Linda, Vardagligt | |
Upp