Övervåld - men idioten som hoppar på ett taxi-tak då?

 
Jag står inte på samma sida som många av mina jämnåriga när det kommer till den svenska poliskåren. Det har jag nog aldrig gjort, men framförallt inte nu när jag är utbildad skyddvakt. Jag har alltid underkastat mig visitationer när det krävts (flygplatser, inträden till stora event, alkoholkontroller av minderåriga på Valborg i parker osv.) sett relevansen i dem och tycker att de flesta poliser och säkerhetsvakter gör nödvändiga åtgärder.
 
    Det var en helgkväll, vi hade förfestat hemma hos ett par och var på väg ner mot stan. Två av killarna som var med hade fått i sig ganska mycket att dricka, sprang runt på gatorna och lekte flygplan, hindrade de få bilar som var ute och körde och var allmänt stökiga. Jag och en kompis hamnar efter och när vårt gäng passerar en stor led precis innan centrum ser vi från andra sidan gatan hur en av dessa två killar stannar framför en taxibil så att denne får bromsa in hårt. I taxin satt även tre tjejer på taxameter påväg ner till stan. 
   Jag vet inte om den här killen ansåg sig förorättad (trots att han vinglat över mot rött ljus och inte hade företräde) men plötsligt smäller två handflator på motorhuven och när chauffören då öppnar dörren, sticker ut huvudet och protesterar lyder någon logik i killens huvud följande: "Jag hoppar upp på motorhuven och springer vidare upp på biltaket." Varpå chauffören hoppar ut, får tag i killen och ber sin taxi-kollega som stannat för att ingripa att ringa polisen. 
   Då blir det ett jävla liv bland mina vänner, det slängs med ordet "övervåld" och taxichaufförerna är tydligen helt orimliga som vill kvarhålla honom och anmäla det hela till polisen. Jag går därifrån, tycker att det finns tillräckligt med vittnen. Killen lyckas då smita, då chauffören faktiskt inte fysiskt får hålla kvar honom, hans kompis ljuger sedan för polisen som anländer så att han ska komma undan och fallet läggs ner.
 
    Missuppfatta mig nu inte, polisen och säkerhetsvakter ska definitivt granskas och ifrågasättas i sina utövanden. Och visst finns det rötägg inom alla yrkesgrupper. Men rötäggen som hoppar upp på en taxi då? Varför är det ingen som ifrågasätter dem?
 
// Catrine
 
Catrine | |
Upp