Gott föder gott

Jag funderar lite på vad det är som gör en "bra dag". Det är väldigt subjektivt såklart. Och går man efter någon typ av behovstrappa ligger en bra dag för mig uppe på nivån där vi börjar prata självförverkligande, social samvaro och med saker som fysisk och psykisk trygghet som en bas därunder. För en annan krävs det kanske inte så mycket för att dagen ska kännas bra, i den del av världen där faror och otrygghet är ständigt närvarande kan en såklart en dag utan dessa vara tillräckligt.
 
Det är så himla svårt att formulera detta utan att låta bortskämd och uppe bland molnen, men jag är så väldigt tacksam för det liv jag har. Inte bara på stor, kosmisk nivå - det vill säga det faktum att det krävs så otroligt många komponenter för att det ska lyckas bli ett liv och just jag fick den möjligheten. Utan också för innehållet i den tid jag har här på jorden. Jag är född i en del av världen som är trygg, färgglad, varm, sval, vacker, pålitlig och nyckfull. Jag bor bland städade gator, fungerande vägar, enorma resurser för individen och överflöd för kulturen. Väl medveten om att min hudfärg och ekonomiska bakgrund är en stor del av detta men fortfarande tacksam. 
 
Det enda rätta enligt mina etiska principer är såklart att jag, som sitter på förmågan och resurserna i det privilegie jag har, arbetar för att alla ska få samma förutsättningar att fylla sina liv med "bra dagar". Men det blir ofta snurrigt, för jag är realistisk med att jag inte kan eller orkar göra allt. Då försöker jag klura ut vad som är viktigast. Jag vill vara feminist, antirasist, djurvän, miljökämpe, antihomofob, demokratisk, antifunkofob, humanist och kämpe för de med sämre ställt. Ofta slutar det med att jag försöker mig på allt, och det blir halvdant.
 
Inser nu att det är lite oklart vart det här inlägget går. Men den stora poängen är väl att mina "bra dagar", min tacksamhet och medvetenhet om allt det fina i livet ger mig ork att försöka lite mer att vara de där ovanstående sakerna. Och, för att bli lite livsfilosof nu, just det tror jag är det allra mest fantastiska - gott föder gott. Så att ge någon annan glädje är att ge någon annan orken att göra världen till en lite bättre plats.
 
 
 
 

Från en "bra dag" för några år sen. I en tillvaro där jag ofta kände självförverkligande, på campus med vänner och en i lärorik miljö. (+ nudelbox, vad kan bli dåligt med dagen då liksom?)
 
// Catrine
 
Catrine, Dröm, lycka och längtan, Mitt i livet | |
Upp