Vykort från vintern

När jag lämnade Linköping låg ett hårt, tjockt istäcke över gårdsplanen utanför. Nu, en vecka senare är det där barmark. Så brukar det kännas - jag åker en bit norrut med familjen, med skidor och stavar och säger adjö till vintern. När vi så kör längs ensamma vägar på väg hem blir vårens framfart tydligare än annars och med påsken runt hörnet känns våren snart som ett faktum (trots att det snöar utanför just nu). 
 
Lite växlande molnighet och mulet har det varit största delen av tiden, men dagen för avfärd steg vi upp till en klar morgon med blå himmel och krispig luft - typiskt! Men det var allt vackert att se solen träffa fjälltopparna runt omkring och sakta men säkert leta sig ner i dalen. Det fina vädret höll i sig hela vägen hem och möjliggjorde årets första utomhusfika utan jacka. Just de här perioderna i mars, april, september och oktober är mina favoriter. Luften blir klar, förändringar sker över natt och allra viktigast, det är inte för varmt. 
 
"Den här vyn måste jag fota!" tänkte jag när jag swishade nedför en backe på fjällets östra sida som vetter mot Städjan, men med mobilkamera (ibland med kamera överlag) blir det ju inte riktigt så som det synes i ens öga, ack och ve. 
 
 
Vilken lyx att få möjlighet till sådana här semestrar!
 
//L
Linda, Resa | |
Upp