PRECIS NÄR VÅREN BLIVIT VARM SÅ MAN KAN, UTAN JACKA UTAN ATT FRYSA

Ibland kan det vara svårt att komma till skott med omplantering och annat som har med odling att göra. Det hamnar jord överallt och så många pryttlar måste fram att snart hela arbetsytan är full av grus, småkrukor, stora krukor, rötter, lecakulor och annat tjafs. Men ack, vad härligt när det blir klart!
 
I torsdags planterade jag återigen om melonerna till större krukor samt separerade en gigantisk succulentplanta som jag fick av hyresvärdarna för flera veckor sedan. Den hade stått på jobbet utan vatten ett bra tag tydligen så jag började pyssla om den lite halvhjärtat med tanken om att "jag fixar det imorgon". 
Nu är det dock som sagt gjort och jag passade samtidigt på att plantera ner monsteran som vi haft i vas ett tag och som fått ännu mer fina rötter, samt tog en ny planta från Kim (moder monstera) som väl också ska få planteras i sinom tid.
 
Queenie (doftpelargonen av sorten Lemon Queen) har sorgligt nog fått gå vidare till nya jordplättar för där fanns det inte tillstymmelsen till liv. Likadant var jag väldigt nära att även slänga den här (som jag efter förfrågan från Catrine lyckades identifiera som Agnes. Minns ni förresten Greta? Hon är spårlöst försvunnen och jag kan för mitt liv inte minnas vad jag gjort med henne...) meeeen ser ni den suddiga lilla gröna pluppen precis vid roten? Det betyder att hon är på g! IT'S ALIVE, som man säger. 
 
 
Den här orkidén, som ju börjar bli till åren, har fått flytta in i den här nya fina ampeln från Lagerhaus och verkar trivas finfint!
 
Nu tar vi vår, tycker jag (eller ja, iaf när jag har kommit hem från fjällen)!
//L
 
(Psst! Titeln kommer för övrigt från Markus Krunegårds Sthlm Skyline)
Blomster, Inspiration, Linda | |
Upp